All for Joomla All for Webmasters

Jak powstała firma Żabka Polska ?

Większość klientów sieci jest pewnie zorientowana w ogólnej historii Firmy Żabka Polska, a dzięki intensywnej reklamie każdy chyba kojarzy, o jakich sklepach będzie tu mowa. Tak więc może krótko i ogólnie:

Założycielem i pomysłodawcą w 1998 roku był poznański biznesmen, pan Mariusz Ś.

Postać dosyć kontrowersyjna w latach 90-tych, dzisiaj już w cieniu i bez większego wpływu. Wzorcem dla sklepów była największa międzynarodowa sieci typu convenience – „7-Eleven”. Nie można nie docenić wpływu pana Mariusza Ś. na cały rynek hurtowy i detaliczny produktów FMCG w naszym kraju. Gdziekolwiek się zaopatrujemy w produkty spożywcze czy chemii domowej, zawsze jest firma, która korzeniami była kiedyś związana z tym panem:

kiedyś Elektromis, dalej Jeronimo Martins, Eurocash, Biedronka, Żabka Polska, Chata Polska, Małpka Express, czy aktualnie Duży Ben i inne

– to wszystko marki, które wyrosły na firmach, kiedyś zbudowanych i później odsprzedanych różnym podmiotom przez Mariusza Ś.
Ale to już historia. Po przejęciu przez nowych właścicieli firmy rządzą się już własnymi prawami i na swój sposób opanowują rynek. Nie da się jednak zaprzeczyć, że wszystkie początkowe pomysły pana Ś. były trafione w 10-tkę, i ukształtowały hurtowy i detaliczny rynek FMCG w tym kraju. Szkoda tylko, że wszystkie te podmioty są aktualnie w rękach zagranicznych inwestorów i tak naprawdę, nie rozwijają tego rynku, tylko bardzo intensywnie go drenują i transferują zyski za granicę.

Dzisiaj Żabka Polska to sieć ponad 3000 sklepów prowadzonych na zasadzie …

właśnie, na jakiej zasadzie ? Franszyzy ? Ajencji ? Żadna z tych form nie pasuje jednoznacznie do zasad, którymi kieruje się Umowa Ajencyjna bądź Franchisingowa. Umowę przeanalizujemy jednak oddzielnie, ponieważ zapisy, jakie tam się znajdują, zasługują na szczególne potraktowanie.
Jedno mnie w tym wszystkim jednak zawsze bardzo zastanawiało: skoro firma Żabka Polska, to największa detaliczna sieć typu convenience w tym kraju (i nie tylko, bo w Czechach zdaje się też ma duże znaczenie), czyli tak naprawdę, to kura znosząca złote jaja, to dlaczego już kolejny raz z rzędu jest na sprzedaż ? Dlaczego ciągle przechodzi z rąk do rąk ?

Trochę to dziwne. Czyżby chodziło tylko o „napompowanie” firmy do uzyskania jak najwyższej wyceny i natychmiastowe odsprzedanie z maksymalnym zyskiem ? Ostatnio rządzą tą firmą różne zagraniczne fundusze inwestycyjne, a te na pewno są zainteresowane tylko i wyłącznie (!) szybkimi i dużymi zyskami. Czy w takiej atmosferze możliwa jest praca na rozsądnych warunkach z przestrzeganiem przyjętych ogólnie standardów ? Gdzieś te zyski trzeba przecież wyciskać, i wcale nie myślę tutaj o marżach – koszty i jeszcze raz koszty, czyli tniemy jak najniżej Ajentów i kasę, jaką trzeba zapłacić za prowadzenie sklepu. Marżę zawsze łatwo jest wyliczyć i przewidzieć, a koszty ludzi to zawsze jedne z najwyższych w każdej firmie. Czas pokaże pewnie dopiero, o co tak naprawdę chodzi. Jedno jest pewne: mówimy o dużej sieci, która opanowała rynek detaliczny i prawie wykosiła konkurencję w tym segmencie, powstałej z mętnych korzeni i kierującej się mało przejrzystymi zasadami we współpracy ze swoimi partnerami.

Tyle tytułem wstępu.

Postaram się odpowiedzieć, jeżeli macie bardziej szczegółowe pytania, ale chciałbym się skupić przede wszystkim na najważniejszych rzeczach, czyli bardzo niekorzystnej dla Ajenta Umowie Współpracy oraz wyzyskiwaniu i okłamywaniu Ajentów i pracowników w sklepach Żabka Polska Sp. z o. o.

Zachęcam również wszystkich zainteresowanych do nadsyłania opinii, informacji i wszelkiego rodzaju materiałów; aby obraz firmy był pełny i – co najważniejsze – PRAWDZIWY, bo te ładne w sumie reklamy pokazują bardzo zniekształconą fikcję, pobożne życzenia, nie mające wiele wspólnego z rzeczywistością.

Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Bądź pierwszy!

Powiadom o
avatar
wpDiscuz