All for Joomla All for Webmasters

Wielosztuki i upusty cenowe, czyli jak wyglądają promocje w sklepach Żabki

Sklepy Żabki to nieustające promocje. Chociaż teraz właściwie wszędzie, w każdym sklepie jest tak samo: w tym tygodniu jedna grupa produktów, w następnym druga, i tak w kółko. Rotacyjnie i nieustannie. Nie ma wytchnienia – co chwilę zmiana dekoracji, zmiana “cenówek”, przekładka plakatów, ulotek, gadżetów itp. Wszyscy wręcz “żyją promocją”. Chwyty reklamowe i marketingowe powodują również, że tracimy poczucie, czy dany produkt jest rzeczywiście tani, czy tylko poprzez różne chwyty “wydaje” nam się, że ten oto wspaniały produkt jest dziś w super cenie. Ale nie o tym miało być.

Promocje cenowe i wielosztuki w Żabce.

Upusty czasami  przekraczające 45% i więcej. Jak to jest rozliczane i co na ten temat dokładnie mówią przedstawiciele Żabki kandydatom na Ajentów na szkoleniu i aktywnym Ajentom ? Można powiedzieć, że właściwie to nic. Zapewniają, że Ajent na żadnej promocji nie traci, że jest przecież tzw. “kwota zwrotu” czyli kwota refundująca wartość zastosowanego upustu plus maksymalnie 4% marży dla Ajenta za produkt będący w promocji. Dlaczego tak akurat i co to jest ta “kwota zwrotu” ? Owszem, policzyłem dokładnie, że jest faktycznie kwota która “zastępuje” straty na marży Ajenta  w trakcie promocji, ale czy ktokolwiek z Żabki powiedział kiedykolwiek Ajentowi, że otrzyma faktycznie ten zwrot, ale …

w bliżej nieokreślonej przyszłości i nie do końca określonej ostatecznej wysokości.

Już wyjaśniam, jak działa i jak jest skonstruowany cały proces:

  • Sprzedajesz drogi Ajencie (tak będzie łatwiej) produkty nie będące w promocji za kwotę powiedzmy 5 tyś brutto i “nazbierałeś” na tym procederze powiedzmy średnio 10% ( to jest dużo! ) marży, czyli jakieś 500 PLN brutto i w zaokrągleniu – nie będziemy dokładnie obliczać metodą od netto czy od brutto, bo nie o to chodzi przecież
  • Dodatkowo sprzedałeś za 2 tyś produktów promocyjnych z 20% upustem, czyli rabat brutto wyniesie jakieś 400 PLN – to będzie wstępna kwota zwrotu dla ciebie. Do tego firma doliczy 4% marży, ale nie będzie to 80 PLN, tylko jakieś 60-65 PLN, ponieważ marża jest w dość skomplikowany sposób naliczana od ceny netto. Szkoda czasu na opisanie jak, ale zapewniam, że to dość mocno zakręcone. Czyli załóżmy, że cała obliczona “kwota zwrotu” powinna wynieść jakieś 460 PLN.
  • Te 400 PLN zostanie odliczone z twojej marży wcześniej uzbieranej i zapisane do kwoty zwrotu, i dalej będzie do niej doliczona wcześniej wymieniona marża promocyjna – czyli łącznie kwota zwrotu to będzie jakieś 460 PLN. Po stronie marża tradycyjna pozostanie jakieś 100 PLN ( z 500 uzyskanej marży “przesuwamy” do kwoty zwrotu 400 wartości upustów promocyjnych)
  • Na koniec, po zamknięciu miesiąca będziesz jeszcze musiał wystawić fakturę firmie Żabka na obliczoną “kwotę zwrotu”, czyli inaczej twoje wynagrodzenie za udział w promocji

I wszystko z księgowego punktu widzenia jest OK. Tu się odjęło – bo rabat, ale tu się dodało – bo kwota zwrotu plus marża promocyjna. Ale nie do końca,

bo tu właśnie jest największy problem z promocją cenową i promocją wielosztuk w Żabce !

Normalnie, na koniec dnia, w gotówce pozostałoby ci ok 500 PLN marży za produkty bez promocji i ok 60 PLN marży za produkty w promocji, ale tu jest inaczej. Zasada kwoty zwrotu jest taka: “przenosimy” z marży tę wartość upustu jaka powstała przy promocji, zapisujemy ją do kolumny “kwota zwrotu” do zafakturowania i oczekujemy na rozliczenie. Sposób rozliczenia to kompensata, czyli inaczej umorzenie tej należności przez firmę Żabka. Ale na fakturze nie ma wzmianki o tym, kiedy ta kompensata nastąpi, a prawda jest taka, że następuje dopiero w momencie rozliczania po inwentaryzacji ! W moim konkretnym przypadku czas pomiędzy inwentaryzacjami to 14 miesięcy. Czyli oczekujesz – kredytujesz właściwie upust promocyjny – przez cały ten czas ! Wnioski ?

  • Zostałeś pozbawiony gotówki z marży na regulowanie bieżących kosztów, wypłat dla pracowników, składek ZUS i innych
  • Oczekujesz na “kumulację” z rozliczenia comiesięcznych faktur za kwotę zwrotu, ale nie wiesz, kiedy to nastąpi, i nie wiesz również, ile z tej “kumulacji” Żabka będzie ci jeszcze odliczać

Ma to teoretycznie dobre strony – zbierasz sobie jakby na rozliczenie konkretną kwotę Ale czy ktoś w ogóle powiedział, że to będzie tak długo trwało ? W Umowie nie znalazłem informacji na temat terminów rozliczenia kompensaty, w Instrukcjach i Wytycznych Żabki również.

Żeby nie być gołosłownym, załączam mały wycinek “obliczeń” marży w programie Żabki:

Jak widać, z tzw. marży CL – czyli zwykłej marży ze sprzedaży bez promocji, zostało “przesunięte” do kwoty zwrotu ponad 800 PLN !

To jest wypracowana marża Ajenta, która w wyniku “udziału w promocji” została przeniesiona do “kwoty zwrotu” i zostanie rozliczona Ajentowi w … bliżej nieokreślonej przyszłości i wysokości ! Niby zarobiłeś tego dnia ok 1 tyś PLN, ale nie masz, i nie wiadomo kiedy będziesz miał te pieniądze ! To genialne wręcz rozwiązanie firmy Żabka Polska ! Nie dość, że nie wykłada złotówki na upusty promocyjne, to jeszcze obniża marżę Ajenta do 4% albo niżej, i jeszcze kredytuje się wynagrodzeniem należnym Ajentowi przez minimum rok i więcej. Trzeba pamiętać, że inwentaryzacja po 14 miesiącach będzie rozliczona nie wcześniej niż w ciągu 3 miesięcy. Cały okres oczekiwania więc na podsumowanie kwoty zwrotu za produkty promocyjne w tym momencie to prawie 1,5 roku ! Tu akurat jest bardzo wysoka kwota zwrotu. Ale policzmy: 400 PLN kwoty zwrotu x 30 dni roboczych, to daje 12 tysięcy. Ta kwota powinna pokrywać koszty działalności miesięcznie i być zyskiem Ajenta, a firma ją sobie blokuje. A pomnóżmy to przez 14 miesięcy??? Robią się duże kwoty, których na co dzień będzie po prostu brakowało, łatwo to chyba obliczyć.

Trudno więc się dziwić, że tylu Ajentów upada przed upływem roku: w takim systemie rozliczania Ajent praktycznie jest prawie zupełnie pozbawiony codziennych wpływów gotówki z marży. Żabka doskonale zdaje sobie z tego sprawę, dlatego min. teraz jest zmiana: 6,5 tyś wypłacane co miesiąc, żeby przynajmniej część kosztów pracowników można było uregulować, a reszta ? No cóż, reszta może będzie, może niekoniecznie … Zależy, ile będzie strat, ile było kradzieży, jak bardzo skrupulatnie sprawdzałeś wszystkie dokumenty i dostawy, jak realizujesz plany sprzedaży, jak udaje ci się przestrzegać standardów wyznaczonych przez Żabkę, czy udało ci się wychwycić wszystkie błędy w rozliczeniach i przeprowadzonej inwentaryzacji itd. itd. Coś dużo jest tych zależności, które mają wpływ na twoje pieniądze. I ciągle musisz na nie czekać. Na dobrą sprawę, żeby powiedzieć, że cokolwiek konkretnie zarobiłeś, musi minąć co najmniej rok – do pierwszej inwentaryzacji plus okres jej rozliczania, no i musi być spełnione jeszcze wiele, wiele innych warunków – jak wyżej. A i tak nie masz żadnych gwarancji zysku, pomimo zaangażowania i ciężkiej pracy.

W takim układzie, na szkoleniu powinno być wyraźnie powiedziane, że musisz liczyć się z tym, że większość kosztów, przez pierwszy rok prowadzenia działalności jako Ajent sklepu Żabka Polska, będziesz pokrywał sam, i że powinieneś być na taką ewentualność zabezpieczony finansowo. Że twoje pieniądze są blokowane do rozliczenia, w bliżej nie określonych terminach. Że kredytujesz w pewien sposób, ze swojego należnego wynagrodzenia promocyjnego działania firmy Żabka Polska, która przecież “organizuje i finansuje” promocje w swoich sklepach.

Na dziś wystarczy. Podsumuję jeszcze te informacje w następnych postach. Zapraszam do zgłaszania uwag i komentarzy.

Pozdrawiam

Dodaj komentarz

2 komentarzy do "Promocje cenowe i wielosztuki w sklepach Żabki"

Powiadom o
avatar
Sortuj wg:   najnowszy | najstarszy
user
Gość
Prosiłbym o wyjaśnienie moich wątpliwości odnośnie wyliczeń. W arykule została przytoczona sytacja, w której ajent sprzedał produkty bez promocji o wartości 5000zł i promocyjne za 2000zł. Za standardowe produkty ajent powinien zatrzymac dla siebie 500zł marży, jednak na produktach promocyjnych ajent poniósł strate i żabka musi mu zwrócić 400zł + wyliczona marża od sprzedaży – 60zł. Z artukuły wynika, że od 500zł maży za standardowe produkty zostaje odjęta kwota zwrotu za produkty promocyjne – 400zł, czyli zostaje 100zł jako marża za dany miesiąc, a 400zł straty + 60zł marży za promocyjne produkty zostanie kiedyś wysłane. Podsumowując przykład z artukułu: ajent… Czytaj więcej »
wpDiscuz